Funktionskläder, vad är det ?

Det är kläder som har en ytterligare funktion mot t.ex. väder och vind. En skaljacka är ett typiskt funktionsplagg, samt en vinteroverall är ett typiskt funktionsplagg för vintern. Funktionskläder är några av de viktigaste vinterkläder barn behöver under en vinter. Eftersom just funktionerna i dessa plagg är nödvändiga för våra vintermånader. Vi behöver plagg med GORE-TEX och liknande material för att hålla ute kylan och vätan.

Det värsta är att man måste vara ute i god tid för att köpa dessa funktionskläder. Dem går som smör i solsken så fort dem kommer in i butikerna. Eftersom dem är ganska exklusiva och bra produkter så måste man alltså vara redo nästan redan nu i september. Jag var ute i oktober förra året för att hitta en bra vinteroverall till min son, men det var slut på alla dem bra märkena som jag ville ha. Kvinnan i den sista butiken jag besökta sa bara till mig att ”du måste vara mycket snabbare än så här. Folk köper dessa kläder redan i september till sina barn. Dem är som galna.”. Jag kunde aldrig tro att man skulle behöva skaffa vinterkläder redan i september, jag har knappt lagt ner sommaren i september. Känns ju helt otroligt att behöva tänka på vintern så tidigt. Men det är väll så det är nu för tiden.

Jag ska dock försöka köpa en vinteroverall till min son nu när jag åker till USA, priserna är ju ganska bra där borta.

Men för er som inte ska åka till USA eller något annat land, så är det nog dags att börja tänka på att köpa en vinteroverall till era barn redan nu.